054-4798064


התמודדות עם פיטורים



בעלי פוטר לפני ארבעה חודשים. ככל שעובר הזמן, אנו מבינים שהמצב בשוק העבודה לא משהו ושיקח זמן עד שימצא עבודה אחרת. אני חוששת שזה עלול להשפיע על מצבו הרגשי וגם הילדים מתחילים לשאול שאלות ולהבין שקשה לתכנן תכניות (כמו חופשה) וצריך להצטמצם. כמה לערב את הילדים במצב? מה ניתן לעשות?

אכן פיטורים מעבודה בדומה לשינויים אחרים הינם סוג של משבר המשפיע על כל בני המשפחה. ההתמודדות אינה רק התמודדות אישית (שגם היא אינה פשוטה) של האדם המפוטר, אלא של המעגלים סביבו ובוודאי של אלו התלויים בו.                                            
שבר הינו שינוי פתאומי במצב החומר. ומכאן, נגזרה המילה משבר המציינת מצב שמשתנה בפתאומיות לרעה. אולם, מתברר כי למילה משבר משמעות נוספת: פתח הרחם שנשבר בזמן הלידה. מחבלי ומכאבי הלידה נולד משהו חדש וטוב! חשוב שנאמין ונזכור כי ממשברים ניתן לצמוח, להתחשל, להכיר כוחות שקיימים בנו ולהעצימם.
מצבי משבר מזמנים לנו מבחנים לא פשוטים, ועם כל הקושי, הם עשויים להוציא מאיתנו כוחות להתמודדות עם שינוי. משפחתכם ניצבת בתקופה זו בפני מבחנים משמעותיים:
המבחן האישי- פיטורים מעוררים אצל האדם תחושה של כישלון אישי ("למה דווקא אני?"),כעס, אשמה ועצב. תחושות אלו הינן לגיטימיות ונורמליות וחשוב לתת להן מקום ולא מיד להכחישן.               
 אובדן מקום עבודה הינו סוג של אבל וההתמודדות שונה מאדם לאדם.                                            
יש המחצינים את תחושותיהם, מדברים על כך עם כל מי שרוצה לשמוע. ויש המסתגרים, מפנימים ומשדרים כלפי חוץ ש"הכל בסדר". ככל שהזמן חולף האדם חרד וחושש מה יקרה אם לא ימצא עבודה. תחושת לחץ זו עלולה להשפיע על קשיי שינה, ואף על המצב הרגשי והבריאותי. ולכן חשוב לשמור על סדר יום קבוע , למצוא זמן לפעילות גופנית, לבילוי, ללימוד ולשעות שינה מסודרות.                  
   מומלץ להכניס ללו"ז השבועי פעילות התנדבותית שתעניק תחושת עשיה ומשמעות .          
 המצב שנכפה עשוי להוות מנוף לשינוי משמעותי- הזדמנות לחשיבה מחודשת – "מה אני אוהב? במה אני טוב?" ואולי למצוא עיסוק חדש ומספק יותר. יחד עם זאת, יש להיערך לכך שהתקופה של חיפוש עבודה כרוכה גם באכזבות ובקבלת תשובות שליליות ממקומות שונים. מסתבר כי זו בהחלט עבודה למצוא עבודה וכדאי להיעזר בתמיכה, בייעוץ מקצועי  ובניסיונם של אחרים. שתפו קרובים, חברים, שכנים-  זו אחת הדרכים היעילות ביותר במציאות עבודה.               
מבחן הזוגיות-  זו העת לבטא את חוזק המשענת שאת מהווה לבן זוגך והוא עבורך. השתדלו לגלות הבנה, אמפטיה, סובלנות ועידוד. (זכרי שכדי להכיל את הקושי, גם את זקוקה למיכל שיכיל אותך).  במיוחד חשוב לא לפגוע במעמד ובכבוד. וככל שניתן להמשיך בשיגרה. המונח "מובטל" נותן תחושה כאילו בן הזוג בטל ממעש, ואין לו משמעות וחשיבות-ממש לא! חשוב לייצר שיגרת יום מלאה, ומלבד הקדשת הזמן למציאת עבודה -זו הזדמנות לבצע את הפרויקטים שתמיד חלמתם במסגרת הבית, זמן איכות עם הילדים, פיתוח תחביב, השתתפות בהרצאות ובשיעורי תורה ועוד. אופן ההתמודדות הזוגית עשויה להשפיע על היחסים בעתיד-הידיעה שהיתה לי התמיכה הנדרשת מהווה עוגן חזק לחיים ותיצרב כזיכרון יקר וחשוב.
מבחן המשפחתיות –המילים "סיכוי" ו"סיכון" כה דומות. וגם את המצב הזה שנכפה על המשפחה ניתן למנף להעצמת וגיבוש התא המשפחתי. חשוב לזכור שהילדים הם חלק בלתי נפרד ממה שקורה במשפחה. גם ילדים צעירים רגישים למתרחש סביבם. הסתרת הבעיה אינה אפשרית וגם אינה נכונה. שכן, הילדים שמרגישים שמשהו השתנה, עלולים לדמיין תרחיש גרוע יותר מהמציאות. 
ולכן שתפו באופן המותאם לגילו ולאופיו של כל ילד. אפשרו להם לבטא את תחושות כמו אכזבה,כעס וחרדה.                                                                                                                                                    
 למתבגרים זו הזדמנות לשדר שאתם רואים בהם כבוגרים, תורמים ושותפים: עדכנו בשינויים שהמשפחה נאלצת לעבור, הקשיבו ודונו בהצעות וברעיונות שהם יעלו בנוגע להתמודדות במצב הנוכחי.                                                                                                                            
 כעת נדרש "חישוב מסלול מחדש" של התקציב המשפחתי. זה הזמן לערוך סדר עדיפות מחודש, לשקול מחדש הרגלים והוצאות. השתדלו שלא לייצר חרדה מוגזמת ("אין לנו עכשיו כסף") אלא שתפו בתהליך כדי להגביר את המודעות של כל בני המשפחה בכדי שתעברו את התקופה באופן מחושב ומתוכנן.
מבחן האמונה-קל לצטט "הכל לטובה" ,אך קשה יותר ליישם. גם אם כעת קשה לראות זאת, הרי שהשינוי שנכפה עליכם עשוי להוביל למציאת עבודה טובה ומספקת יותר, להעצמת הכוחות ולגיבוש המשפחה. זה הזמן להתאמן על חשיבה חיובית. במקום לומר : "המצב קשה. מי יודע מה יהיה.." אמרו בקול –" יהיה בסדר, אנחנו נעבור את זה!"
נעמה מוזס- מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מרצה ומנחת סדנאות. mosesnaama@gmail.com