​יוצאת מריכוז 

אני בכתה י"א. זו שנה מאד עמוסה, אני לומדת יותר שעות והחומר למבחנים בהיקף גדול ממה שהייתי רגילה עד עכשיו. בעבר לא הרגשתי קושי מיוחד בלימודים, אבל עכשיו ממש קשה לי להתרכז בשיעורים. הבעיה שהוריי מתנגדים שאקח ריטלין, ולא מוכנים שאלך לאבחון. אני לא יודעת מה לעשות- ברור לי שבלי ריטלין-אכשל בבגרויות בסוף השנה. מה לעשות?

 

את מתארת מצב לא פשוט בו את חווה תסכול וקושי לימודי. אך חשוב לזכור, שבחיים אין רק "פתרון קסם" אחד ויחיד, אלא ישנן דרכים מגוונות להתמודדות.                                                                              

כולנו חווים לעיתים קשיי ריכוז, במיוחד בעידן שבו אנו מופצצים כל העת במגוון גירויים (פנימיים וחיצוניים). לא אכנס לדיון אודות היתרונות והחסרונות בטיפול תרופתי בקשיי קשב וריכוז, אך כדאי לזכור שגם כאשר כואב לנו הראש- רגע לפני שניקח אקמול, שיפיג את הכאב במהירות, כדאי שנשאל את עצמנו – ממה נובע הכאב? אולי בגלל שלא ישנו מספיק? לא שתינו? חווינו לחץ? האם הכאב מופיע לעיתים קרובות? בדומה לכך, חשוב להבין מהו מקורם של קשיי הקשב והריכוז שאת חווה. היות ואת מתארת שמצב זה בא לידי ביטוי במיוחד השנה מומלץ לברר- האם קשיי הריכוז נובעים מעייפות, קושי בהבנת החומר, פערים לימודיים ואולי בכלל שעמום או לחץ שמציף ולא מאפשר פניות לריכוז וללמידה?

לפני שאמליץ על דרכי התמודדות נוספות –נתעכב עוד רגע על מושג חשוב בחיינו- מיקוד שליטה פנימי/ חיצוני. מיקוד שליטה חיצוני הינו מצב שבו האדם חש שאין לו שליטה על אירועים בחייו, ומאמין שהסיבה לדברים טובים או רעים בחייו אינה תלויה בו אלא בגורמים חיצוניים. לדו'- "נכשלתי כי המורה שונאת אותי". לעומת זאת מיקוד שליטה פנימי הוא מצב שבו האדם מאמין שהוא שולט בחייו והאירועים המתרחשים קשורים בו ,בכישוריו וביכולותיו. לדו' "הצלחתי במבחן כי למדתי היטב". הקביעה שלך-"ברור לי שבלי ריטלין- אכשל בבגרויות" מעט מדאיגה. אינך יכולה לתלות את הצלחתך בלימודים בגורם חיצוני- בכדור בלבד. ובוודאי לא לצאת בהצהרה חד משמעית שעלולה לייצר מצב של נבואה המגשימה את עצמה. גם אם יתכן וטיפול תרופתי יסייע לך, הרי שישנן אסטרטגיות נוספות שיכולות לתת מענה לקשייך. אך בראש ובראשונה חשוב שתאמיני בעצמך וביכולותיך, ותאמרי – אצליח לעשות זאת! 

 

אז.. מה ניתן לעשות ?

 

לעשות סדר- לפני הכל- למרחב החיצוני ישנה השפעה מדהימה על יכולת הריכוז שלנו. הסדר החיצוני מייצר גם סדר פנימי. בחרי בכתה במקום ישיבה שיאפשר יכולת ריכוז גבוהה יותר. השאירי על השולחן את מה שנדרש לשיעור, ואינו מייצר התעסקויות מיותרות.

 

לכל זמן ועת- נסי לברר-מתי את מרוכזת ויעילה יותר? מתי את מתקשה להתרכז וזקוקה להפסקות? 

 

הסחות דעת- קשה להתרכז כאשר מכל עבר נשמעים צפצופים התובעים את תשומת ליבנו. ולכן לעיתים הפתרון היעיל ביותר הוא פשוט לכבות את מכשיר הסלולר שלנו , אולי אפילו לבקש ממישהו שישמור אותו עבורנו.. במידה והרעש אינו בשליטתנו ניתן להצטייד באטמים או אולי דווקא להקשיב למוזיקת רקע, וכך לבודד חלק מהרעשים החיצוניים. אולם הקושי האמתי הינו בעיקר בהסחות דעת פנימיות. ניתן לייצר מראש פסקי זמן ל"הסחות יזומות" בהם נוכל לרכז את המחשבות החולפות בראשנו, ולאחר מכן להצליח לחזור למשימה שלפנינו. 

 

עייפות- כן, לפעמים הבטריה נגמרת במיוחד אם לא ישנים מספיק שעות בלילה, לעיתים כדאי ללכת לישון מוקדם ולהתעורר למחרת רעננים ולהמשיך בלמידה.

 

משעמם לי- נסי לגלות עניין, לשאול בשיעור שאלה מפתיעה, לקשר את החומר הנלמד לחייך האישיים, ללמוד עם חברה.

 

קוצים- את מרגישה חוסר שקט, קושי לשבת במקום לאורך זמן- נסי להוציא את האנרגיה העודפת בהפסקה בהליכה מהירה או בפעילות אחרת.

 

עומס- מרב משימות אנו לא יודעים במה להתחיל. העומס מייצר לחץ וקושי להתרכז במשימה שלפניי בידיעה שיש עוד כ"כ הרבה מה שמצפה לי. ולכן חשוב לארגן סדר עדיפות ולהגדיר מראש כמה זמן אנו מייעדים לכל מטלה.

 

כל הכבוד!- הכיני חיזוקים ותמריצים לשעת הצורך. לאחר סיום מטלה שבצעת- אל תשכחי לפרגן לעצמך.

לסיום, כידוע האבחון הינו חלק חיוני מהטיפול בבעיה. למרות כל ה"טיפים" שפרטתי –אין תחליף לאבחון הקושי. במידה ואת חשה שקשיי הריכוז אינם מאפשרים לך למידה יעילה, נסי לשוחח עם הורייך (רצוי בזמן ומקום המאפשרים פניות והקשבה של כולכם) ולבקש מהם לפנות לאבחון מקצועי. עוד לפני קבלת ההחלטה- האם להיעזר בטיפול תרופתי, יש לאבחן את הבעיה. לאחר מכן תוכלו לשקול יחד את היתרונות והחסרונות בדרכי התמודדות שונות.   

Edi 

שח"ל 6 כפר סבא​

054-4798064​

שלח

שם מלא

שדה חובה

תודה שפנית אלינו,

ניצור אתך קשר בהקדם האפשרי​

מייל 

שדה חובה

טלפון

שדה חובה

הודעה

שדה חובה

צרו איתי קשר

בכל שאלה ובקשה אל תהססו לשלוח לי הודעה..